Top
Świat Serów

Przekaż dziecku pasję zdrowego jedzenia

Plan zajęć dla małych dzieci na temat serów

Dzieci uczą się poprzez naśladowanie i zdobywanie doświadczeń. Nie ma lepszego sposobu na przekazanie im miłości do prawdziwego, starannego jedzenia niż poprzez wspólne uczestniczenie w przygotowywaniu i jedzeniu smakowitych i zdrowych posiłków. Psycholodzy podkreślają, że dzieci znakomicie wyczuwają, jaki rodzice mają stosunek do różnych aspektów życia (takich jak jedzenie) i to ma znacznie większy wpływ na kształtowanie ich postaw i preferencji niż to, co dorośli deklarują, że jest ważne. A wiadomo, że często nasze deklaracje odbiegają od tego, co tak naprawdę robimy. Warto zatem pamiętać, że dzieci zwracają przede wszystkim uwagę na to, co rzeczywiście ma miejsce. Dlatego rodzic, który lubi dobre jedzenie, sprawia mu ono radość i przywiązuje do niego wagę znacznie lepiej przekaże swojemu dziecku zdrowe i pozytywne nastawienie do odżywiania niż taki, który wprawdzie mówi dziecku, jak ważne jest to zagadnienie, ale sam je niedbale. Radość spokojnego, wartościowego i smacznego jedzenia to zatem skarb jaki dziecko może z domu wynieść poprzez doświadczenia i atmosferę, jaką wokół tego tematu tworzą najważniejsze dla niego osoby i nauczyciele, czyli rodzice.

Warto dziecko od najmłodszych lat angażować w dbanie o różnorodną i smaczną dietę. Można to np. robić poprzez wspólne chodzenie na zakupy, omawianie tego, co miło byłoby w weekend razem ugotować i przygotowywanie posiłków. Nawet małe dzieci chętnie uczestniczą w takich aktywnościach, pod warunkiem, że powierzone im zadania nie są dla nich zbyt trudne i tym samym frustrujące. Zwykle są szczęśliwe, że mają swój udział i wpływ na to, co rodzina je. Uczą się w ten sposób, że jest to ważne i radosne zagadnienie.

Dla rodziców, którzy szukają dodatkowych inspiracji w przekazywaniu swoim dzieciom radości dobrego jedzenia przygotowaliśmy propozycję zabawy dotyczącej serów. Pozwoli ona dzieciom dowiedzieć się, jakim wyjątkowym i różnorodnym jedzeniem są sery i być może zachęci ich do dalszych eksploracji tego tematu.

Zabawa jest przeznaczona dla dzieci w późnym wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, ale można ją modyfikować zależnie od wieku dziecka (np. zwiększając ilość informacji i ilość serów dla starszych dzieci).

Plan zabawy

1 – kuchnia

Zaproś swoje dziecko do kuchni. Jeśli odwiedza je czasami inne dziecko czy dzieci to możesz właśnie wtedy przygotować tę zabawę, korzyść będzie podwójna – będzie radośniej i więcej dzieci nauczy się czegoś pożytecznego.

2 – różne sery

Pokaż dzieciom przygotowany wcześniej talerzyk czy deskę z kilkoma serami. Dla dziecka pięcioletniego niech będą to np. trzy sery, siedmioletniego cztery, a ośmiolatka pięć. Ważne, by były możliwe jak najbardziej różnorodne, np. jeden świeży ser kozi, klasyczny krowi camembert, łagodny niebieski ser pleśniowy oraz taki bardziej ostry, ser o bardzo mocnym zapachu (np. Le Rustique), twardy ser np. z dziurami itp.

3 – skąd się biorą sery?

Powiedz, że te wszystkie sery były zrobione z mleka, ale różnych zwierząt. Możesz pokazać obrazki krowy, owcy i kozy i z dzieckiem pobawić się w wydawanie takich dźwięków, jakie wydają te zwierzęta. Zależnie od wieku dziecka opowiedz trochę ciekawostek na temat produkcji serów (np. o tym, że niektóre sery dojrzewają długo w pieczarach, mają kilkusetletnią tradycję, że niebieska pleśń jest rodzajem grzybów, skąd się biorą dziury w serze itp.). Starszym dzieciom możesz na mapie pokazać regiony, z których wybrane sery pochodzą.


4 – poznawanie

W czasie, kiedy opowiadasz o danym serze zadbaj o to, by dziecko go poznało – poprzez smak, dotyk, węch. (Suche fakty, niepowiązane z doświadczeniem bardzo szybko znudzą małego człowieka i nie pozostaną w jego pamięci). Daj dziecku niewielkie kawałeczki każdego sera. Jeśli nie chce jeść niektórych serów to zachęć je, żeby jedynie dotknęło, powąchało i polizało. Powiedz, żeby jak najlepiej zapamiętało smak i fakturę każdego sera. Pamiętaj, że dla małych dzieci bardzo ważne jest korzystanie z wielu zmysłów, w ten sposób poznają i badają otaczający ich świat.

5 – zgadywanie

Teraz – jeśli będzie chciało – zawiąż mu na chwilę oczy, tak aby nie widziało i teraz za pomocą smakowania, dotykania i wąchania niech spróbuje zgadnąć, który ser jest który. Możesz mu (ty lub inne dzieci, jeśli są w kuchni) podpowiadać na różne sposoby, np. poprzez wydawanie takich dźwięków, jakie wydaje zwierzę, że którego mleka pochodzi dany ser.

6 – smak

Na koniec koniecznie zapytaj swoje dziecko, który ser smakował mu najbardziej. Powiedz, że będziesz pamiętał o tym, żeby go kupować i że możecie razem sprawdzić, w jaki sposób można go dodatkowo wykorzystywać w kuchni (np. do sałatek). W ten sposób twoje dziecko realnie odczuje, że ma wpływ na dietę w waszym domu i że wybieranie dobrego jedzenia może być radosną przygodą.

I uwagi końcowe

Dzieci często uczą się nowych smaków powoli. Możliwe, że żaden z przygotowanych serów nie będzie im smakował. Nie należy się tym przejmować, dzieci przede wszystkim lubią smaki, do których są przyzwyczajone. Wprowadzanie nowych smaków, zwłaszcza wyrazistych, może wymagać czasu (chociaż czasami niektóre dzieci natychmiast aprobują nowe smaki). Nie należy się zatem zniechęcać, jeśli dziecko nie jest zachwycone smakami, taka zabawa może i tak je zainspirować do próbowania w przyszłości nowych smaków, otworzyć na taką możliwość, że to może być fajna przygoda. Dzięki temu będzie potem wiedziało, co leży na stole i może z czasem się przyzwyczai, ośmieli, nabierze chęci, żeby zacząć tam sięgać. Kiedy włączamy do jadłospisu dziecka nowe smaki róbmy to w małych ilościach, nakładając na talerzyk odrobinkę – tak, aby raczej chciało jeszcze dokładkę, niż żeby zostało na talerzu jedzenie.

Pamiętajmy o dwóch rzeczach: po pierwsze jak bardzo ważne jest to, żeby szanować preferencje dziecka i nie wymuszać na nim zmiany postawy. Po drugie, że w rozwoju wrażliwości kulinarnej dziecka bezcenne jest jak rodzice okazują własną przyjemność dobrego jedzenia.


Serdecznie dziękujemy p. Annie Gabryjelskiej-Basiuk, psycholowi i psychoterapeutce specjalizującej się w pracy z dziećmi za konsultacje przy powstawaniu powyższego artykuły.